- NEJ -
Nordanbygärde Enskilda Järnväg


En vagn till NEJ


Vagnens ram under tillverkning.
[Klicka på bilden för större bild.]
Foto © Olov Kalderén
 

Vagnsramen upp och ner under provmontering.
[Klicka på bilden för större bild.]
Foto © Olov Kalderén
 

Vagnen upp och ner under slutmontering. Ramen är målad med äkta trätjära.
[Klicka på bilden för större bild.]
Foto © Olov Kalderén
 

2012 års vagnleverans till NEJ.
[Klicka på bilden för större bild.]
Foto © Olov Kalderén
 
 

NEJ behövde en vagn. Därför har en sådan tillverkats i järnvägens verkstad. Prokjektet har pågått under flera års tid, men som det slutfördes under våren och sommaren 2012.

Förebilden till vagnen är en av de öppna godsvagnar med 15 tums spårvidd som Sir Arthur Heywood konstruerade till hertigen av Westminsters järnväg vid Eaton Hall i engelska Cheshire år 1895. NEJs vagn är dock något förenklad och anpassad till tillgängliga hjul, lager och material.

Vagnen är 1,6 meter lång och 0,8 meter bred och har hjulbasen 0,8 meter. Hjulaxlarna och lagren kommer från en vagn med 600 mm spårvidd. Hjulen har 300 mm diameter och axlarna har kortats av för att passa den nya spårvidden. Vagnens ramverk består av träbjälkar som är 63 mm breda och 150 mm höga.

Vagnens träram och flak impregnerades i mitten på juli med äkta trätjära med en skvätt linolja. Färgen kallas även för Roslagsmahogny och har fördelen framför ren tjära att den torkar utan att förbli kladdig. Detta arbete utfördes vid MBJs verkstad i Berga för att undvika att den mättade doften av varm trätjära störde NEJs grannar. Därefter har ramen monterats ihop med hjälp av två genomgående 16 mm:s rundjärn som gängats i ändarna. Rundjärnen spänner ihop buffertbalkarna och är det enda som håller ihop vagnramen. Ett par enkla koppelkrokar monterades även och dessa kommer från en vedtralla med 600 mm spårvidd som använts på ett tegelbruk.

Vagnen levererades slutligen till NEJ i månadsskiftet juli/augusti. Ännu saknas en bräda till flaket och lite färg på koppelkrokarna, men i övrigt är vagnen klar. Provkörning har skett till belåtenhet på spåret och det kunde konstateras att den rullade lätt. Ett belastningsprov kommer att ske när den saknade plankan i flaket monterats, men hur vagnen beter sig i snäva kurvradier kommer att förbli ett mysterium - NEJ saknar nämligen helt kurvor...

NEJs tekniska avdelning kan nu ägna sig åt spåret. Det pågående spårbytet tog en paus till förmån för vagnbygget, men nu behöver vagnen ett längre spår att rulla på.
 


Copyright: Olov Kalderén, 2012.
Senaste uppdatering 2012-08-04